Dalton

 
Daltonská škola, původně Dětská univerzitní škola (Children's University School), byla založena Helen Parkhurstovou v roce 1919. Škola byla založena za časů školské reformy.
Po experimentech ve své vlastní jednopokojové škole, společně s Marií Montesorri, Helen Parkhurstová navštívila některé pokrokové školy v Evropě včetně Bedales School a jejího zakladatele a ředitele Johna Hadena Badley v Anglii. Vytvořila tzv. Daltonský plán, který byl založen na spolupráci studentů a učitelů při práci na jejich společných cílech.Tento plán byl do praxe poprvé zaveden na Daltonská škole v Massachusetts v roce 1916.
 
Čtyři základní daltonské principy - zodpovědnost, samostatnost, spolupráce a respekt - podněcují žáky k aktivnímu přístupu k výuce. Žáci se učí spolupracovat a respektovat jeden druhého, zodpovědnosti za splnění zadaných úkolů, sebehodnocení. Dalton není uceleným systémem, jedná se o soubor principů a organizačních postupů, které ovlivňují výuku. V různých třídách se můžeme setkat s různými variantami daltonských pravidel, hodnotících tabulí, bloků samostatné práce. Vždy ale platí, že v době, kdy žáci pracují v daltonském bloku, se učitel stává pouze poradcem, žáci si sami zvolí pracovní místo, pořadí úkolů, pracovní pomůcky (učebnice, encyklopedie, počítač,...), případně pracovní skupinu.
 
Kladem v daltonských hodinách je:
  • větší samostatnost - děti se učí zodpovědnosti za vlastní práci, navzájem spolupracují, jsou vedeni k týmové práci
  • plánování práce - možnost volby časového plánu a tempa každého jednotlivce
  • schopnost sebereflexe - naučit se zhodnotit svou práci
  • trvalejší upevňování vědomostí, neboť nejvíce se žák naučí a nejlépe si zapamatuje, když k poznání dospěje samostatně a o své poznání se podělí se spolužáky

Vyučující ZŠ Masarova se shodli, že při své práci budou uplatňovat principy dané daltonskou kartou. Obsahem daltonské karty jsou specifické pedagogické přístupy a metody, jejichž cílem je splňování daltonského pojetí výuky. Při výuce:

    • upřednostňujeme individuální přístup k žákům, který vede k vytvoření vzájemného respektu a omezení stresových situací při plnění úkolů
    • klademe důraz na kolektivní spolupráci, při které mají žáci možnost využívat vzájemné pomoci a pozitivně tak rozvíjet sociální vztahy ve třídě, zejména ohleduplnost a respektování se navzájem
    • žáci získávají schopnost pracovat samostatně a zodpovědně a dokáží si sami zhodnotit, zkontrolovat i ohodnotit vlastní výsledky práce
 
Daltonský učební plán je metodický způsob výuky, jehož hlavními principy jsou volnost, svoboda, spolupráce a samostatnost. Náš žák si může volně vybrat, který úkol splní dříve a který později a spolupracovat na práci, která mu nejde. Základem je svoboda, která ho naučí samostatnosti a víře ve vlastní síly a díky tomu jsou absolventi naší školy samostatní, sebevědomí a připravení čelit i náročným životním výzvám. Daltonská metoda u nás nenahrazuje klasickou výuku, ale vhodně ji doplňuje tak, aby nejlépe spojila výhody jak daltonských prvků, tak klasického vzdělání. Bez problémů tedy zvládáme plnit školní osnovy a zároveň poskytovat svým žákům výhody moderních pedagogických metod.
 
Je zde kladen důraz na rozvoj samostatnosti a zodpovědnosti za svou jsou vedeni k hodnocení své práce.
 
Ve výuce jsou stanoveny úkoly, které by měl žák v daném čase zvládnout. Žáci si volí pořadí úkolů, spolupracovníky a někdy i místo, kde budou pracovat. Po splnění  plánu si žáci mohou ve zbývajícím čase zvolit z nabídky dané učitelem na základě svého zájmu činnost, které se chtějí věnovat. Jsou to připravené úkoly, zaměřené na opakování a rozvíjení učiva, nebo zájmové činnosti, které vedou k rozvíjení osobnosti dítěte.
 
Děti jsou v daltonské výuce vedeny k větší samostatnosti, smysluplnému plánování práce, zodpovědnosti za svou práci, k hodnocení své práce. Během daltonské výuky dochází k trvalejšímu upevňování vědomostí, neboť nejvíce se žák naučí a nejlépe si zapamatuje, když k poznání dospěje samostatně a případně se o své poznání podělí se spolužáky.
 
Jedná se jak o procvičení již probrané látky, tak o získání nových znalostí, které si děti osvojí netradiční formou. Po dostatečném vysvětlení si žáci organizují celý blok sami a vybírají pořadí, tempo, místo (práce je možná i na chodbě) pomůcky a kolegy pro plnění úkolu.
 
Na začátku daltonské práce se děti snaží pracovat samostatně, pokud však opravdu nevědí a neví si rady, požádají o pomoc spolužáka anebo učitele. V naší třídě využívám kartičky, tzv. odložená pozornost. Každé dítě má svou kartičku se jménem, a jakmile potřebuje pomoc učitele, položí kartičku na stůl. Učitel postupně obchází děti podle kartiček a pomáhá jim. (Odpadá tím neustále vykřikování a rušení). Děti při práci můžou vyhledávat informace v učebnicích, sešitech, encyklopediích, knížkách či na internetu.
 
Zpočátku je tento systém pro děti obtížný, protože musí zvládnout své úkoly bez cizí pomoci, ale postupně začínají být samostatné a sebevědomé. I plaché a spíše pasivní žáky učí daltonská výuka schopnosti samostatně se rozhodovat. Důležitým činitelem jsou zájmové činnosti, kterým se děti mohou věnovat po práci. Po splnění povinných úkolů si děti vždy volí další činnost.
 
Při tomto způsobu vyučování odpadá nekonečné sezení v lavicích. Děti se mohou volně pohybovat, ale nesmí rušit ostatní spolužáky. Díky tomu se sníží neklid některých žáků při práci a postupně mizí i problémy s udržováním kázně. Díky rychlejšímu tempu a větší samostatnosti těch bystřejších vzniká navíc prostor pro individuální přístup učitele. Proto skýtá tato výuka velký prostor pro individuální práci s žáky všech úrovní.
 
 

Mezinárodní spolupráce

Naše škola je členem Czech Dalton i mezinárodní organizace Dalton International. Pravidelné semináře a květnová mezinárodní konference umožňují učitelům setkávat se s kolegy z České republiky, Slovenska, Holandska, Rakouska, Maďarska, Velké Británie, Norska, Japonska, Austrálie, Číny a dalších zemí.
 
https://www.daltoninternational.org/
https://www.czechdalton.cz/
 

Proč zrovna dalton?

 

Podstatou daltonské výuky je připravit děti na život v "pracovní džungli" a to tak, aby v ní obstály dle svých schopností a získaných dovedností.

 

Dnešní život, je příliš dravý na to, aby v něm obstáli ti, kterým je vše jen předkládáno a oni plní jen něčí příkazy, pracují jen s návodem na řešení problému, rychle se nepřizpůsobí aktuálním podmínkám...

 

Dokud je pod svými křídly chrání škola, jsou přesvědčeni, že vše zvládají, ale realita je brzy a často nepěkně probudí. Najednou zjistí, že se v hluku nesoustředí, nejsou schopni se dívat na problém i z jiného úhlu, neumí rychle reagovat, nejsou schopni si samy informace vyhledat, spolupracovat s ostatními...

 

A práve Dalton může pomoci dětem obstát v tomto světě. Absolventi takové výuky se budou umět sami rozhodnout, vyhledat informace, diskutovat, řešit problémy, objektivně hodnotit vlastní výsledky a díky tomu budou sebevědomými osobnostmi s uplatněnímjak v pracovním, tak v osobním životě.